Bruk av automatisk SMS i forbindelse med abonnementstjenester

Bruk av automatisk SMS i forbindelse med abonnementstjenester

SMS er en effektiv måte å minne kunder på en utestående betaling og få dem til å reagere raskt. Folk leser SMS nesten umiddelbart, noe som gjør det til en effektiv kanal for både betalingspåminnelser og win-back-kampanjer.

Få kundene til å betale raskere

Ubetalte fakturaer er et kjent problem i abonnementstjenester. En god løsning er å kombinere SMS og e-post ved første purring – det øker sjansen for at kunden betaler med en gang.

Brilleland bruker denne metoden i sitt brilleabonnement og ser svært gode resultater. 

Brilleland

Hvorfor fungerer SMS så bra?

  • Mange overser e-poster, men en SMS blir nesten alltid lest med en gang. Når vi sender en SMS med betalingsdetaljer, ser vi en økning i betalingsgraden på mellom 10 – 15 % kombinert med 5-7 dager raskere oppgjør, sier Thomas Sundbäck, prosjektleder i Infosoft AS.

Hva bør stå i SMS-en?

  • Vi anbefaler å ta med KID, beløp og kontonummer, eller en lenke rett til betaling. Det gjelder å gjøre det enklest mulig for kunden å få betalt, sier Thomas.

Win-back av oppsagte kunder

SMS er ikke bare nyttig for betaling – den kan også brukes til å vinne tilbake tidligere kunder.

Avisen Dagen har satt opp en win-back-kampanje via MailMojo. En uke etter at en kunde har sagt opp, får de en SMS og en e-post med et spesialtilbud.

Dagen

Hvorfor bruke SMS i win-back-kampanjer?

  • Når en abonnent sier opp, sender vi en personlig SMS kombinert med e-post. SMS-en gir en enkel vei tilbake, ofte med et eksklusivt tilbud som ikke finnes andre steder, sier Sundbäck.

Hva har det gitt av resultater?

  • Kampanjen har vært en stor suksess for avisen Dagen. De har klart å vinne tilbake mange tidligere abonnenter, sier Sundbäck.

Andre muligheter

Flere av våre kunder velger også å sende en sms i forbindelse med betalingsstopp. Erfaringene viser at når abonnenten mottar dette varselet sammen med en link som lar dem starte abonnementet på nytt på en enkel måte, så øker gjenkjøpsgraden betydelig.

Ta kontakt med oss hvis du ønsker å vite mer om hvordan vi kan implementere smart bruk av sms eller mail for din abonnementsvirksomhet!

Interessert i å lese mer?

Last ned vårt whitepaper, som dykker mer ned i emnet og gir eksempler. 

whitepaper-blog-cta-no
Oppdag de smarte hemmelighetene bak vellykket abonnementssalg! Last ned vårt gratis whitepaper nå og få eksklusiv innsikt og strategier for å øke abonnementsveksten.