Bruk av automatisk SMS i forbindelse med abonnementstjenester
27 februar, 2025

SMS er en effektiv måte å minne kunder på en utestående betaling og få dem til å reagere raskt. Folk leser SMS nesten umiddelbart, noe som gjør det til en effektiv kanal for både betalingspåminnelser og win-back-kampanjer.
Få kundene til å betale raskere
Ubetalte fakturaer er et kjent problem i abonnementstjenester. En god løsning er å kombinere SMS og e-post ved første purring – det øker sjansen for at kunden betaler med en gang.
Brilleland bruker denne metoden i sitt brilleabonnement og ser svært gode resultater.

Hvorfor fungerer SMS så bra?
- Mange overser e-poster, men en SMS blir nesten alltid lest med en gang. Når vi sender en SMS med betalingsdetaljer, ser vi en økning i betalingsgraden på mellom 10 – 15 % kombinert med 5-7 dager raskere oppgjør, sier Thomas Sundbäck, prosjektleder i Infosoft AS.
Hva bør stå i SMS-en?
- Vi anbefaler å ta med KID, beløp og kontonummer, eller en lenke rett til betaling. Det gjelder å gjøre det enklest mulig for kunden å få betalt, sier Thomas.
Win-back av oppsagte kunder
SMS er ikke bare nyttig for betaling – den kan også brukes til å vinne tilbake tidligere kunder.
Avisen Dagen har satt opp en win-back-kampanje via MailMojo. En uke etter at en kunde har sagt opp, får de en SMS og en e-post med et spesialtilbud.

Hvorfor bruke SMS i win-back-kampanjer?
- Når en abonnent sier opp, sender vi en personlig SMS kombinert med e-post. SMS-en gir en enkel vei tilbake, ofte med et eksklusivt tilbud som ikke finnes andre steder, sier Sundbäck.
Hva har det gitt av resultater?
- Kampanjen har vært en stor suksess for avisen Dagen. De har klart å vinne tilbake mange tidligere abonnenter, sier Sundbäck.
Andre muligheter
Flere av våre kunder velger også å sende en sms i forbindelse med betalingsstopp. Erfaringene viser at når abonnenten mottar dette varselet sammen med en link som lar dem starte abonnementet på nytt på en enkel måte, så øker gjenkjøpsgraden betydelig.
Ta kontakt med oss hvis du ønsker å vite mer om hvordan vi kan implementere smart bruk av sms eller mail for din abonnementsvirksomhet!