Nemitek satser på medlemsvekst gjennom innsiktsbasert markedsføring
04 desember, 2023
Målet er å doble medlemsmassen uten å måtte ansette flere folk. Dette skal vi få til ved hjelp av bedre bruk av data, forteller Thor-Jostein Egeland, daglig leder i Nemitek.
Nemitek er bransjeforening for alle som jobber med VVS, energi og miljøteknikk og består i dag av over 4 000 medlemmer fra hele landet. Foreningen har eksistert siden 1924 og er for mange kjent som VVS-foreningen. De har satt seg et mål om å doble medlemsmassen, gjennom å jobbe innsiktsbasert.
Dette skal de få til gjennom smart bruk av data, automatisering og dyktige partnere. Med god hjelp fra spesialistene i Affinitet og DTB digital har de etablert en tydelig, innsiktsdrevet forretningsmodell, med utgangspunkt iblant annet adferds data fra Infosoft abonnements plattform.
Samler data
Vanlige utfordringer for mange bedrifter inkluderer å forstå aktiviteten til abonnenter eller medlemmer, identifisere interessene deres, hindre kundeavgang og oppnå lønnsom vekst.
– Alt dette kan håndteres bedre ved å kombinere og bruke data effektivt, sier Thomas Isegg, kommersiell direktør i Infosoft.
For ett år siden startet prosjektet med å samle ulike datakilder og etablere en felles plattform for Nemitek. Tidligere hadde de data spredt over ulike systemer, noe som begrenset innsikten og skapte problemer med å utnytte data på tvers av plattformene.
Skal skalere ved hjelp av innsikt og automasjon
Løsningen er “et lag på toppen” som trekker ut informasjon fra ulike datakilder og sammenstiller dette til innsikt. Det betyr blant annet data fra markedsaktiviteter, som for eksempel hvem som klikker på hva i nyhetsbrevet. Men denne dataen får en helt annen verdi når den kobles sammen med data fra Infosoft: hvem er det som faktisk blir abonnenter? Hva er adferds profilen til en abonnent som fornyer i forhold til en abonnent som churner?
Ved å koble data fra Infosoft med data fra andre kilder, får de helt ny innsikt som de kan bruke til å optimalisere, automatisere og dermed skalere medlemsmassen.
– Dette er en betydelig endring fra tidligere, da slike initiativer ofte var forbeholdt store aktører med store utviklingsbudsjetter, sier Thor-Jostein Egeland, daglig leder i Nemitek.
– Vi har som mål å doble medlemsmassen til Nemitek, uten å ansette nye folk, og tror dette er riktig vei å gå, avslutter Egeland.
Vi har tidligere jobbet med hvordan vi skal samle datasiloene og kunne identifisere ulike abonnenter/kunder på tvers av disse. De fleste bedrifter har mye uutnyttet data som kan bidra til vekst. Vårt store mål er å hjelpe bedrifter med en sterkere innsiktsbasert forretningskultur, avslutter Richard Kristoffersen i Affinitet.
Ta kontakt hvis du er nysgjerrig på å vite mer om mulighetene for din abonnements forretning.