7 ting du bør tenke på før du implementerer en abonnementsløsning
11 april, 2022
Vi er inne i en abonnementrevolusjon der flere og flere tilbyr abonnement på sine produkter og tjenester. Før din bedrift også kaster seg på bølgen, er det et par ting det kan være greit å ha gjort seg noen tanker om på forhånd for å lykkes med en abonnementsløsning.
Nesten alle typer bransjer tilbyr nå abonnementsløsninger til sine produkter og tjenester. Dersom din bedrift ønsker å implementere en abonnementsløsning i forretningsmodellen, er det en del elementer som bør avklares på forhånd. Dette fordi det er en litt annen type måte å drive en virksomhet på.
Suksessen til en abonnementsvirksomhet måles ikke bare i antall nye solgte abonnement, men enda mer i hvor lenge du kan holde på kundene dine, hvor stor den nåværende abonnentbasen er, og hvilket nivå av tilbakevendende inntekter du kan generere.
Hvordan implementere abonnement i forretningsmodellen?
Morten Suhr Hansen, administrerende direktør i Subscrybe, et av Skandinavias fremste konsulentmiljø innenfor abonnement – en samarbeidspartner med Infosoft – har skrevet boken: How to build a subscription business. Boken inneholder en syv trinns steg-for-steg guide som skal hjelpe bedrifter med å implementere abonnement i forretningsmodellen.
Han mener at dersom du skal oppnå suksess, må du helt fra begynnelsen utvikle strategier for å engasjere kundene, bygge lojalitet og redusere kundefrafall. Under følger et utdrag av de syv trinnene som Suhr Hansen skriver om i boken sin.
Last ned e-boken gratis her – Lenke
- Definer abonnementsløsningen (Subscription modeling)
Definer produktet eller tjenesten du vil nå ut i markedet med. Finn ut av hva din abonnementsløsning skal være, og hvilken verdi den vil ha for kundene. Tenk så på hva abonnementspakken skal inneholde og hva prisen skal være. Du må også avklare hvordan kunden skal faktureres og hvordan betalingen skal gjøres.
- Velg riktig abonnementssystem (Subscription system)
Velg deretter hvilket abonnementssystem som skal støtte virksomheten, administrere produktene/tjenestene og kundene dine. Sett deretter opp bestillings- og betalingsplattformen, og bestem hvilke markedsførings- og kommunikasjonsverktøy du vil bruke. Til slutt må du definere og bygge grensesnittene mellom de ulike systemene.
Les mer om Infosofts abonnementsløsninger her – Lenke
- Skaffe abonnenter (Acquisition)
Lag en strategi for hvordan du skal få inn nye kunder. Det kan være en fordel å sette opp en kampanjeplan som viser hvor mange nye kunder du kan få i ulike typer kanaler, og hva dette vil koste. Salgsprosessene må deretter implementeres gjennom de ulike salgskanaler som er skissert i strategien og kampanjeplanen.
- Beholde kundene (Customer retention)
En vellykket kundetilpasningsstrategi vil sikre at du også beholder kundene dine i lang tid. Ta vare på kundene dine ved å engasjere dem med produktene/tjenestene, og bygg lojalitet og langsiktige relasjoner. Kommuniser jevnlig med kundene og gi dem gode grunner til å bli hos deg. Hvis de likevel bestemmer seg for å si opp abonnementet, må du vite hva du kan gjøre for å overbevise dem om det motsatte.
- Skap mersalg (Customer expansion)
Lag også en strategi for hvordan du kan øke inntekten fra eksisterende kunder. Dette gjør du ikke ved å hele tiden øke prisene, men ved å drive mersalg av dine nåværende produkter og tjenester, eller ved å introdusere kundene for nye.
- Vinn kundene tilbake (Customer win-back)
Uansett hvor attraktivt ditt produkt eller din tjeneste kan være, vil abonnenter fra tid til annen trenge en pause eller teste ut en av konkurrentene. Dette betyr ikke nødvendigvis at abonnentene er tapt for alltid. Lag derfor en god plan for hvordan du kan vinne de tilbake.
- Måle og analysere (Analytics)
Til slutt må du definere hvilke analyser som skal måle suksessen av abonnementsvirksomheten på trinnene ovenfor. Identifiser hvilke KPI-er som best måler din forretning. Det anbefales å gjøre regelmessige målinger, og bygge en kultur i organisasjonen på å kontinuerlig søke å forbedre ytelsen.
Vurderer du å ta i bruk abonnementsløsninger i din bedrift? Ta kontakt hvis du ønsker en uforpliktende abonnementsprat.